Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Bielsk Podlaski. Bezpłatna komunikacja, rozwój systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, kampanie promocyjne i nowa infrastruktura pieszo-rowerowa

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
31-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Bielsk Podlaski. Bezpłatna komunikacja, rozwój systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, kampanie promocyjne i nowa infrastruktura pieszo-rowerowa
fot. Maciej Mikulski
Po zniesieniu opłat za przejazdy zauważalnie wzrosła liczba pasażerów korzystających z miejskich autobusów. Mieszkańcy chętniej wybierają transport publiczny, co świadczy o jego rosnącej popularności i znaczeniu w codziennym funkcjonowaniu miasta - mówi Piotr Wawulski, Burmistrz Bielska Podlaskiego.

Bielsk Podlaski jest jednym z polskich miast, które proponuje mieszkańcom bezpłatną komunikację miejską. Jak ocenia Pan jej efektywność i wpisywanie się w realizację polityki miasta w zakresie transportu? Jak mieszkańcy przyjmują nieodpłatną usługę miejską?

Piotr Wawulski, Burmistrz Bielska Podlaskiego: Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Bielsku Podlaskim było bardzo dobrą decyzją, która przyniosła wiele korzyści mieszkańcom oraz miastu. Znacząco zachęciła też mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego.

Rozwiązanie to idealnie wpisuje się w politykę transportową miasta, która stawia na rozwój zrównoważonego transportu, poprawę mobilności mieszkańców oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza z sektora transportu. Dodatkowo, wprowadzenie nowoczesnych autobusów elektrycznych oraz systemu informacji pasażerskiej sprawiło, że komunikacja miejska jest nie tylko wygodniejsza, ale także bardziej ekologiczna.

Bezpłatna komunikacja miejska przyczyniła się do poprawy jakości życia mieszkańców, zwiększenia liczby pasażerów oraz realizacji celów transportowych miasta. Jest to rozwiązanie, które doskonale odpowiada potrzebom lokalnej społeczności i wspiera zrównoważony rozwój.

Jaki są koszty funkcjonowania bezpłatnych przejazdów?

Komunikacja miejska w mieście Bielsk Podlaski jest realizowana przy wykorzystaniu 9 autobusów obsługujących linie nr 1, 2, 3, 4, 1E i 1AE. Koszt jej funkcjonowania w 2024 roku przekroczył 2 mln zł.

Świadczenie usług publicznych w zakresie transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych nr 1, 2, 3 i 4 powierzyliśmy własnej spółce, w której posiadamy 100% udziałów, natomiast obsługa linii 1E i 1AE, przy wykorzystaniu autobusów elektrycznych, jest realizowana przez ten sam podmiot, lecz w oparciu o ustawę „Prawo zamówień publicznych”.

Jak ocenia Pan dotychczasowe inwestycje gminy w infrastrukturę transportową?

Dotychczasowe inwestycje w znacznym stopniu poprawiły komfort osób korzystających z komunikacji miejskiej. Podróżujący mogą oczekiwać na autobus na przystankach wyposażonych w nowe wiaty, a następnie podróż odbyć w komfortowych warunkach nowoczesnym niskopodłogowym autobusem lub wygodnym i bardzo cichym autobusem elektrycznym.

Obecnie podstawowe potrzeby transportowe mieszkańców Bielska Podlaskiego są dobrze zaspokojone. Niemniej jednak nasze miasto się rozwija i powiększa obszar zabudowy mieszkaniowej, co w perspektywie generuje działania w kierunku tworzenia nowych linii komunikacyjnych, obejmujących obszary miasta jeszcze nie objęte komunikacja miejską.

Wspomniał Pan o rozwoju miasta, nowych obszarach zabudowań i związanymi z nimi przyszłymi zmianami w zakresie obsługi transportowej. Jakie w związku z tym widzi Pan największe wyzwania w zakresie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców?

Do wyzwań, które nas czekają, należy zaliczyć przede wszystkim rozbudowę dróg miejskich umożliwiających rozszerzenie sieci połączeń komunikacyjnych, dalsza wymiana taboru na niskoemisyjny, jak również wyposażanie przystanków komunikacyjnych w nowe wiaty, wyposażone w elektroniczne rozkłady jazdy.

Przyjeżdżając do Bielska Podlaskiego koleją, nie sposób nie zauważyć dużego parkingu przy dworcu, przy którym zatrzymują się także miejskie autobusy. Proszę powiedzieć w jaki sposób mieszkańcy i przyjezdni korzystają z tego punktu przesiadkowego.

Parking przed dworcem kolejowym w Bielsku Podlaskim sprzyja integracji transportu kolejowego, miejskiego, autobusowego i indywidualnego, umożliwiając mieszkańcom wygodne pozostawienie pojazdów i kontynuowanie podróży pociągiem lub autobusem. Jednak brak szczegółowych danych na temat synchronizacji rozkładów jazdy oraz częstotliwości korzystania z przesiadek kolej-autobus utrudnia jednoznaczną ocenę efektywności tego rozwiązania i jego popularności wśród mieszkańców.

Przejdźmy do osób, które nie mają własnego auta lub z innych powodów z niego nie korzystają. Co Bielsk Podlaski może takim mieszkańcom zaoferować?

Mieszkańcy Bielska Podlaskiego, którzy nie korzystają z samochodów osobowych, najczęściej przemieszczają się pieszo, rowerem oraz korzystają z bezpłatnej komunikacji miejskiej. Wiele osób wybiera transport publiczny, jako wygodną i ekologiczną alternatywę. Ponadto, miasto rozwija infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, co sprzyja częstszemu korzystaniu z tych form przemieszczania się.

Kontynuując ten temat, gdyby miał Pan w kilku krótkich punkach podsumować ostatnie działania miasta na płaszczyźnie mobilności miejskiej i ekologii, co by to przede wszystkim było?

Podejmujemy szereg działań mających na celu promowanie ekologicznych form przemieszczania się po mieście. Jest to między innymi:
  • bezpłatna komunikacja miejska – wprowadzenie darmowych przejazdów autobusami zachęca mieszkańców do rezygnacji z samochodów na rzecz transportu publicznego, co redukuje emisję spalin;
  • zakup autobusów elektrycznych – miasto inwestuje w niskoemisyjny transport publiczny, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia hałasu w mieście;
  • rozwój infrastruktury rowerowej – rozbudowa ścieżek rowerowych oraz montaż stojaków rowerowych i stacji napraw rowerów w kluczowych punktach miasta, by zachęcać mieszkańców do korzystania z tego typu transportu;
  • modernizacja dróg i chodników – poprawa infrastruktury dla pieszych, co ułatwia bezpieczne poruszanie się pieszo i zmniejsza potrzebę korzystania z samochodów;
  • system informacji pasażerskiej – wdrożenie nowoczesnych rozwiązań umożliwiających mieszkańcom sprawdzanie rzeczywistych godzin przyjazdów autobusów, co podnosi komfort podróżowania transportem publicznym;
  • dofinansowania z funduszy unijnych – miasto pozyskało środki na rozwój ekologicznych środków transportu, co pozwoliło na ich modernizację i rozbudowę;
  • w ramach projektu „Niskoemisyjny transport publiczny i bezpieczna komunikacja na terenie Bielska Podlaskiego” prowadziliśmy kampanię informacyjno-edukacyjna promującą transport publiczny. Poprzez kolportaż ulotek, broszur i plakatów zachęcaliśmy kierowców do korzystania z komunikacji publicznej. Dzieci ze szkół uczestniczyły w warsztatach edukacyjnych promujących alternatywne do samochodów środki transportu. Zorganizowaliśmy też miejski konkurs plastyczny pod hasłem: „Rowerem lub autobusem komunikacji miejskiej przez Bielsk Podlaski”. W środkach masowego przekazu emitowaliśmy spot reklamowo-edukacyjny.
Na zakończenie naszej rozmowy, proszę powiedzieć - oczywiście na płaszczyźnie transportowej - jaki Bielsk Podlaski chciałby Pan widzieć pod koniec obecnej kadencji samorządu?

Chciałbym, by w przyszłości Bielsk Podlaski był miastem z jeszcze lepszą infrastrukturą drogową i nowoczesnym, dobrze skoordynowanym transportem publicznym. Kluczowe inwestycje powinny obejmować remont i modernizację dróg, budowę nowych chodników i ścieżek rowerowych oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu. W zakresie transportu warto dążyć do dalszego rozwoju bezpłatnej komunikacji miejskiej, zwiększenia liczby kursów oraz lepszej synchronizacji z transportem kolejowym i autobusowym. Ważnym elementem rozwoju jest także dalsze inwestowanie w ekologiczne autobusy i rozwój infrastruktury ładowania, co przyczyni się do ograniczenia emisji spalin. Pracujemy też nad efektywną organizacją miejsc parkingowych, zwłaszcza w centrum miasta i w pobliżu węzłów komunikacyjnych, co ułatwi mieszkańcom i przyjezdnym korzystanie z transportu publicznego. Myślę, że dzięki tym działaniom Bielsk Podlaski stanie się jeszcze bardziej przyjaznym, ekologicznym i dobrze skomunikowanym miastem.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

Mobilność

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

UM Warszawa 28 marca 2025

Budapeszt. Na tory wyjeżdżają nowe tramwaje CAF

Komunikacja

Budapeszt. Na tory wyjeżdżają nowe tramwaje CAF

Przemysław Farsewicz 27 marca 2025

Kraków poprawia przejazdy rowerowe

Mobilność

Kraków poprawia przejazdy rowerowe

UM Kraków 28 marca 2025

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Mobilność

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Polska Federacja Rowerowa 27 marca 2025

Zobacz również:

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

Mobilność

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

UM Warszawa 28 marca 2025

Budapeszt. Na tory wyjeżdżają nowe tramwaje CAF

Komunikacja

Budapeszt. Na tory wyjeżdżają nowe tramwaje CAF

Przemysław Farsewicz 27 marca 2025

Kraków poprawia przejazdy rowerowe

Mobilność

Kraków poprawia przejazdy rowerowe

UM Kraków 28 marca 2025

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Mobilność

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Polska Federacja Rowerowa 27 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5